יום ראשון, 15 בפברואר 2015

מסע מרתק ואקסטרימי בלפלנד השבדית - המלצה על אירוח באכסניית ABISO GUESTHOUSE שנמצאת בסמוך לשמורת אביסקו - המקום הטוב ביותר בעולם לצפייה באורות הזוהר הצפוני

אביסקו (ABISKO) היא שמורת טבע פראי הממוקמת בצפון שבדיה הנחשבת גם למקום הטוב ביותר בעולם (הוכח מבחינה מדעית) לצפייה באורות הזוהר הצפוני. זו הסיבה שהחלטנו קייטן (צלם טבע) ואני לנסוע דווקא לשם. מבדיקה שערכנו רוב הישראלים נוסעים כיום עם קבוצות מאורגנות ללפלנד הפינית ולמעשה אזורים אלו התמסחרו והפכו לתעשייה אחת גדולה בעוד שבדיה אינה יעד מתויר בשלב זה וזאת כיוון ששבדיה היתה במשך שנים מדינה סוציאליסטית ועקב תפישתה שיווק לא היה דבר שהיא עודדה ולעומתה פינלנד מעולה בשיווק ויחסי ציבור ולכן ישנו פער בין שתי המדינות למרות שלמעשה מהרבה בחינות שבדקנו לשבדיה יש הרבה יותר מה להציע מאשר פינלנד. היא לחלוטין בתולה, פראית ומרתקת יותר מפינלנד שנעשתה ממוסחרת מאוד ותיירותית. כיוון שכך, שבדיה מתאימה לאנשים שמחפשים את השקט הארקטי ואת ההרפתקה הפראית שהיא מציעה. בנוסף לכך שבדיה הררית הרבה יותר מפינלנד השטוחה ולכך הנוף שלה הרבה יותר מעניין ורבגוני. טיפ חשוב הוא לנסות ולתכנן את הטיול שלא במועד בו הירח מלא. למרות שעוצמתו של הירח המלא באביסקו היא אדירה והוא נראה כמעין פרוז'קטור - אני ממליץ לכם לנסוע במועד בו הירח אינו מלא ואף כמה שיותר קטן כיוון שאורו האדיר מקשה על צפיה באורות הזוהר הצפוני ואם אתם מעוניינים לצפות בהם במלוא הדרם עדיף להגיע כשהשמיים חשוכים ככל האפשר.

שמורת אביסקו - צפייה באורות הזוהר הצפוני באגם הקפוא Torneträsk

בנוסף זה כבר הוכח מדעית ששמורת אביסקו היא המקום הטוב ביותר בעולם לצפות באורות הזוהר הצפוני. עובדה זו מוכרת בעיקר למדענים וצלמי טבע הנמשכים אליה כדי לצלם את אחת התופעות המופלאות ביותר ויחודיות לחוג הארקטי. מליוני כוכבים, שמיים פתוחים וגלי צבעוניים וקסומים הממלאים את השמיים בריקוד קוסמי. כאשר אנחנו היינו באביסקו חזינו באורות אלו וליבי החסיר פעימה.
אכסניית אביסקו - ABISKO GUESTHOUSE

אז איך תגיעו בקלות לאביסקו?
על מנת להגיע לאביסקו טסנו ראשית לשטוקהולם. את הלילה העברנו במלון במרכז העיר כיוון שרצינו ליהנות מעט ממה שיש לשטוקהולם להציע לתיירים כמונו ולשם כך רצינו להיות במרכז העניינים. מלון HTL מציע מחיר מיוחד וזול במרכז העיר - 200 מטרים מהתחנה המרכזית! קפצנו על ההצעה ונהנינו ביותר מהשהות במלון איכותי (ממליץ בחום!) למחרת לקחנו טיסה פנימית לעיר קירונה (KIRUNA) שנמצאת גם היא בחוג הארקטי. הגענו בטמפרטורה מעודנת של מינוס 13 מעלות. וכך מצאנו את עצמנו כבר באזור הארקטי... כשהגענו היינו פשוט המומים כמה פשוט היום להגיע לאזורים כל כך נידחים... אבל כאן רק החלה ההרפתקה שלנו. כעת היה עלינו להגיע לכפר אביסקו שנמצא במרחק של כ 100 קילומטרים צפון מערבית מקירונה. משדה התעופה יצא אוטובוס למרכז העיר שארך כרבע שעה. הוא עצר בסמוך לתחנת האוטובוס המרכזית שהכילה מספר בודד של תחנות אוטובוס ונאמר לנו שבהמשך יגיע שאטל שייקח אותנו לתחנת הרכבת שתיקח אותנו לאביסקו. השאטל דרך אגב אינו בתשלום אולם לקח לו להגיע כשעה וחצי. כאשר הבנו שהכל מתוזמן עם הרכבת וכי לא נאחר נרגענו מעט והחלטנו לנצל את הזמן לארוחת צהרים. עקב הטמפרטורות הקרות היה עלינו לאכול במקום סגור - מסעדה עממית שנמצאת כ 50 מטרים מתחנת האוטובוס. האוכל היה מעולה (צלחת אם אורז, כדורה בשר וריבה כ"רוטב" - בנוסף הקפה ניתן למילוי חופשי, סלט, זיתים ולחמים - חופשי - וכל זאת במחיר מצחיק של 80 כתר שבדי (קרונות) - כ 40 שקלים. בסך הכל שבדיה מבחינת מחירים דומה מאוד לישראל. לאחר ארוחת הצהריים שאכלנו (אוכל מעולה) הגיע השאטל ולקח אותנו לכיוון תחנת הרכבת. את כרטיסי הנסיעה רכשנו דרך האינטרנט כדי שלא נפספס את הנסיעה וניתקע ב"קירונה". גם את השהות שלנו הזמנו מראש דרך האינטרנט. תוכלו להזמין חדרים לאכסניה המדהימה שבה התארחנו כאן - ABISKO GUESTHOUSE (אפרט בהמשך מדוע אני ממליץ דווקא על מקום זה). בכל אופן הנסיעה של השאטל הביאה אותנו לתחנת הרכבת ושם חיכינו במשך חצי שעה לערך (היה עיכוב קל) לרכבת. משך הנסיעה היה כשעה וחצי לערך וכשהגנו כבר היה חושך באביסקו. מתחנת הרכבת הלכנו כ 5-10 דקות ברגל עד לכניסה לאכסניה ABISKO GUESTHOUSE.

את סימונה (SIMONA) פגשנו בחדר הקבלה (RECEPTION) שדאגה להכניס אותנו לחדר שלנו. למעשה הזמנו בקתה קטנה שכללה חדר שינה (מיטת קומותיים - מיטה וחצי תחתונה ומיטת יחיד בקומה השניה), סלון, מטבח, שירותים, מקלחת וחצי חדר בכניסה. בנוסף היתה לנו מרפסת ולחלונות ענקיים שדרכם השקפנו על כל הנוף הקסום, על סופות השלגים שהתחוללו בחוץ מידי פעם ועל אותם בקרים שבהם השמים היו כחולים - ובישרו לנו סיכויים גבוהים לצפות באורות הצפון בשעות הלילה. כל זאת כאשר בבקתה שלנו היה חימום כל הזמן, מים חמים 24 שעות ביממה, מכונת כביסה ומטבח מאובזר (הסופר דרך אגב נמצא במרחק 50 מטרים מהחדר ופתוח בכל ימות השבוע - כולל יום ראשון, דבר שאפשר לנו גם לבשל כשרצינו (מיקרוגל, מקרר, כוסות, סורים, סכו"ם וכל מה שצריך כדי ליהנות ממטבח מתפקד היטב! - נהנינו בטירוף והופתענו לטובה מכל הפתעה שגילינו - וגילינו הרבה, ארחיב על כך בהמשך.

האזור של אביסקו

מדוע בחרתי להמליץ על אכסניית ABISKO GUESTHOUSE
הכירו את Bear Grylls השוודי - קלאס אקדאהל/  Klas Ekdahl

באופן אישי אני תמיד מעדיף להתארח במקומות קטנים, משפחתיים. אין חוויה המשתווה לזו שבה מכירים את האנשים המקומיים שנמצאים מאחורי הקלעים. באופן כללי ניתן להעביר חופשה באכסניית אביסקו ללא מפגש עם בעלי המקום אולם המפגש עם קלאס היה מפגש שלעולם לא אשכח ורציתי לשתף אתכם חלק קטן מהחוויות עימו וההתרשמות ממנו.

אם אתם מחפשים מקום פשוט המתאים לכל אחד וממוקם ב"שורה הראשונה" כדי לצפות באורות הזוהר הצפוניים וכמו כן בעלת כל האמצעים, האטרקציות והדברים שלהם אתם עשויים להזדקק במהלך הטיול - זה המקום!!

ואם תגיעו לאביסקו - אני ממליץ לכם בחום שלא לפספס ופגוש את קלאס באופן אישי! לא תצטערו על כך ותודו לי על ההיכרות!

בעיני הוא איש מדהים ואני רוכש לו כבוד רב. בנוסף הוא מקצוען אמיתי בכל הנוגע לאזור וכן לאורות הזוהר הצפוני, כחלק מההיכרות עימו הוא נתן לנו טיפים מעולים לגבי צילום אורות הזוהר הצפוני וסיפר לנו על שהותו כשלוש שנים באלסקה שם חיי עם אסקימואים. שהות במחיצתו של אדם כזה הופכת את כל הטיול לחוויה בלתי נשכחת וקלאס נמצא שם והעיניים שלו בהקו כאשר ראה שאנחנו סקרנים ומתעניינים בפעילויות ובמה שיש לאזור להציע לנו. כמו כן הוא לימד אותנו המון דברים, הוא היה סופר חביב ונהנה מכל רגע כאשר שאלנו שאלות (ותאמינו לי - שאלנו אותו המון שאלות כיוון שהיינו סקרנים לגבי המקום, הסביבה, התרבות של הלאפים / שנקראים גם סאמים המקומיים. הוא הפגין ידע רב, כולם מכירים אותו ורוכשים לו כבוד רב ונעזרים בו לחלץ מטיילים תועים עקב הרקע הצבאי שלו (הוא שירת בכוחות המיוחדים של הצבא השבדי) וכמו כן ההיכרות שלו בשטח מדהימה. בנוסף יש לו את כל הציוד הדרוש לכל האטרקציות שרק יש ללפלנד השבדית להציע לתיירים ומטיילים. בקיצור קלאס נתן לנו הרגשה מאוד בטוחה ובמקום כל כך לא מוכר זה חשוב ביותר ועשוי להציל חיים במקרים מסויימים. הוא לדוגמה הרגיע אותנו והדגיש איפה בטוח לטייל והיכן מסוכן ולא מומלץ שנטייל עקב שכבה דקה של קרח

אתם מוזמנים ליצור קשר שירות עם קלאס וצוות האכסניה המקסימים ישירות כאן
mail@abiskoguesthouse.com

וגם כאן: hotelabisko@gmail.com

כמו כן אתם מוזמנים להיכנס ישירות לאתר הרשמי של האכסניה

בכל שאלה והתייעצות בנושא לפלנד אתם מוזמנים גם ליצור קשר איתי במייל שלי amitoffir@gmail.com או להשאיר תגובה בבלוג זה ואשמח להשיב.