יום שבת, 3 בינואר 2015

טיפים והכנות לטיול בלפלנד השוודית - 30 יום לפני הנסיעה

הנסיעה ללפלנד עבורי היא חלום שרציתי להגשים מזה המון זמן. אל נסיעה זו החלטתי לצאת עם צלם מקצועי ולשם כך פניתי לאחד הצלמים המקצועיים ביותר בתחום הוידאו במקומות קיצוניים, קייטן אטמו. כיוון שמדובר בנסיעה לא שגרתית החלטנו להתכונן היטב לקראתה, ללמוד על המקום, להיערך אליה ככל שנוכל כדי ליהנות ממנה בצורה המקסימלית וכמו כן להפיק ממנה ערך כמה שיותר גדול. לשם כך החלטנו לשתף אתכם במסע התכנון שלנו לקראת הנסיעה אשר התבצע במשך יותר מחודשיים. כחודש לפני הנסיעה החלטתי להתחיל לכתוב על כך כדי לספק מידע רלוונטי למטיילים נוספים שרוצים לצאת לטיול ולקבל טיפים מהנסיון שצברנו, הטעויות שעשינו ודגשים אחרים שיכולים להציל את חייכם. תחילה חיפשנו לאן בדיוק כדאי לטוס. היעדים של הנסיעה הם לראות את אורות הזוהר הצפוני, ללמוד על תרבות המקומיים ולחוות כיצד חיים המקומיים במקומות כל כך נידחים על פני האדמה. בנוסף מעניין אותי ללמוד כיצד לשרוד במקומות אלו וללמוד שיטות שונות שעשויות להציל את חייהם של מטיילים שאינם כל כך מנוסים בתנאי קור מסוג זה. כמו כן חשוב לנו להיתקל בבעלי חיים מקומיים וליהנות מהטבע הפראי שיש לשוודיה להציע לנו כמטיילים. החלטנו לנסוע בזמן החורף לשוודיה כיוון שזו התקופה שבה יש סיכוי גבוה יותר לראות את אורות הצפון. מהבדיקות שלנו ניתן לראות את אורות הצפון עד חודש מרץ ולכן קבענו את הנסיעה תחילה ב 18 לינואר אולם לאחר כשבועיים מהרגע שבו הזמנו את הכרטיסים גילינו שעשינו טעות כלשהי עליה ארחיב בהמשך ונאלצנו לדחות את הנסיעה ליום הראשון של פברואר עד ה 10 לחודש. (נסיעה בת 10 ימים). 

קייטן שלח לי פרטים על טיסות של חברת התעופה הנורווגית שמשכו את תשומת ליבנו. לאחר שחיפשנו ונברנו באתר הטיסות וניסינו למצוא יעדים אטרקטיביים שבהם ישנו סיכוי רב לראות את אורות הצפון וליהנות מטבע פראי התבייתנו על שני יעדים ראשונים שאותם התחלנו לחקור לעומק יותר. 

Aurora Sky Station Abisko

היעד הראשון והפראי יותר בין השניים היה אי מבודד וגדול בשם SVALBARD הממוקם באזור קו האורך 80 מעלות. יעד זה נשמע לי בדיוק המקום בשבילי, פראי ומבודד. אולם לאחר חיפושים רבים של טיסות הגענו למסקנה שלא ניתן לחזור למקומות שמהן יש טיסה ישירות לישראל או לחילופין המחירים היו גבוהים מידי כך שכל הנסיעה היתה מתייקרת מאוד. היעד השני עליו ביררנו היה מקום מבודד קצת פחות אך עדיין נראה כמו מקום אטרקטיבי בשם אביסקו (ABISKO). מקריאה מהירה אודות המקום הבנו שמדובר ביעד שממנו ניתן לראות היטב את אורות הצפון והוא שוכן בסמוך לפארק עצום בשם (ABISKO NATIONAL PARK) שאותו אולי נצליח לחקור בזמן השהות שלנו. על מנת להגיע לאביסקו מצאנו טיסה הלוך לשטוקהולם בשוודיה ומשם טיסה פנימית לעיר בשם קירונה (KIRUNA). המרחק ממנה לאביסקו הוא כ 93 קילומטרים (כשעה ועשר דקות של נסיעה). מבדיקה שערכתי מצאתי כי בכפר של אביסקו ישנם כ 100 תושבים בלבד, כלומר מדובר בכפר קטנטן. הפארק עצמו נמצא במרחק של כארבעה קילומטרים מהכפר.

חודשי החורף באזור זה הינם חודשים בהם הטמפרטורה יכולה לצנוח ולהגיע למינוס 20 ואף יותר. בנוסף שעות האור הן בודדות ובכל יום שעובר היום מתארך בכשבע דקות. עקב הדחייה של הטיסה מאמצע ינואר לתחילת פברואר זכינו בכשעתיים נוספות של אור בכל יום.

Aurora in Abisko

לאחר שעות רבות מול מסך המחשב הצלחנו למצוא רצף של טיסות זולות שיובילו אותנו מישראל לשטוקהולם ולאחר לילה אחד שם טיסת המשך לקירונה ומשם למלון שמצאנו באביסקו. כיוון שמדובר במקום כה קטן היה לנו חשוב ראשית לוודא שיש לנו בתאריכים אלו גם טיסות זולות, גם רצף הגיוני שלהן וגם מקומות פנויים ללינה באחד משני המלונות היחידים שמצאנו באביסקו. לאחר בדיקה קפדנית ביצענו את ההזמנה. לאחר כעשרה ימים קבענו להיפגש שוב כדי לתכנן את הלינה בשטוקהולם ולהמשיך לחקור ולתכנן את הנסיעה שלנו. הדפסנו את נתוני הטיסות שלנו על מנת לראות מתי בדיוק אנחנו נוחתים בשטוקהולם וכמה זמן יש לנו לשהות בה עד לטיסת ההמשך וכשעברנו על הנתונים חשכו עינינו! לפתע גילינו שעשינו טעות בהזמנה ובמקום להזמין כרטיס טיסה מישראל לשטוקהולם הזמנו בטעות את הטיסה משטוקהולם לישראל. כתוצאה מכך היה עלינו כעת לבדוק שוב האם נוכל לשנות את הטיסות ובמה כרוך עניין זה? כיוון שלא ביצענו את ההזמנה דרך סוכן היה עלינו להתקשר לחברת התעופה עצמה ולנסות לשנות את הטיסה. ראשית ווידאנו שישנה טיסה שיוצאת באותו תאריך מישראל לשטוקהולם וגילינו כי אכן ישנה טיסה כזו וכי עדיין יש עליה מקומות פנויים. מהשיחה שערכנו עם חברת התעופה הקנס שהיה עלינו לשלם בעבור הטיסה היה 135 דולר לאדם. ביחד עם זאת גילה הצלם שיש לו מחויבות כלשהי שלא יכל לבתר עליה וכיוון שכבר עלינו לבצע שינוי כלשהו בטיסות ננסה להזיז את כל הנסיעה בכמה שבועות קדימה. סך כל השינויים גם הצריכו מאתנו להזיז את מועד השהייה במלון באביסקו. את ההזמנה עשינו מאתר booking.com ולמרות שהיו יותר משלושה שבועות עד למועד הגעתנו התברר לנו כי ביטול העסקה יגרור קנס של כמחצית הסכום עבור כל החופשה. בנסיוני להזיז את המועד למועד אחר לחצתי כנראה על הכפתור הלא נכון ובתוך שנייה חוייב כרטיס האשראי שלי בסכום זה ונשלחה לי הודעה כי לבקשתי ההזמנה בוטלה. כעת היה עלי ליצור קשר עם חברת הנסיעות booking.com ולהבהיר להם שלא היתה בכוונתי לבטל את העסקה אלא להזיז אותה למועד אחר ולבקש כי על כך לא יגבו ממני תשלום. הנציגה באתר ענתה לי די מהר ואמרה שתתקשר למלון כדי לוודא כי אכן ישנם מקומות פנויים בתאריכים החדשים. כעת היה עליי לחץ רב כיוון שאת הטיסות כבר הזמנו ובמידה ולא יהיו מקומות פנוים לא רק ששילמנו כסף רב על כך הטיסה עוד לפני שזו התחילה כלל, כעת אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מגיעים לאביסקו כאשר אין לנו היכן לישון. כל עניין ההכנה הראשונה ערערה לנו את הביטחון מעט וכעת אמרנו שמעתה והלאה נדאג לבדוק בשבע עיניים כל דבר כדי לא לעשות טעויות נוספות. עד כה השינויים עלו לנו יותר מ 800 דולר עקב הקנסות ועקב כך שתעריפי הטיסות החדשים היו במחירים גבוהים יותר מאלו שתחילה רכשנו ולבסוף לאחר יותר מ 24 שעות של שיחות טלפון, מיילים למלון ולחברת האינטרנט בוקינג.קום הצלחנו למצוא מקומות פנויים במלון ולדאוג לכך שלא יחייבו אותנו בעבור שינוי תאריכי ההגעה. אם נרצה להסתכל על הצד החיובי נוכל לראות כי הטיסה הקודמת היתה לשמונה ימים וכי זו החדשה הוזמנה לעשרה ימים כך שהרווחנו זמן נוסף של יומיים לשהות בקרבת הזוהר הצפוני. בנוסף הרווחנו כשעתיים נוספות של אור בכל יום ולסיום למדנו הרבה מתהליך ההזמנה. 

ברצוני לציין כי חשוב מאוד לשים לב גם לשלבי ההזמנה של הטיסות. למרות שמדובר בתעריפים מאוד נמוכים ישנם שלבים בהזמנה שדורשים מכם לשלם יותר. ראשית עבור הציוד שאתם מביאים. על כל מזוודה אותיק נוסף מעבר לתיק היד שאתם נושאים אתכם תאלצו לשלם כעשרים דולר לטיסה (תכפילו ב 4 טיסות) בנוסף ישנו שלב שאם לא תשימו לב אליו תשלמו עוד. זהו השלב שבו מציעים לכם לבחור מקום על הטיסה. בשלב זה לא הצלחנו לראות כלל כי מדובר בתשלום נוסף ולאחר מבט בפרטי ההזמנה הבחנו כי חוייבנו גם על כך ולכן דאגנו להסיר את הבחירה. שימו לב לכל פרט, כולל כמה קילוגרמים של ציוד אתם מורשים להיא אתכם. כל טעות עלולה לעלות לכם כסף רב! 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על הזמן שהקדשת להגיב לבלוג הטיולים של עמית אופיר

למציאת המלונות הזולים ביותר