יום שישי, 28 בנובמבר 2014

איך לשרוד בתנאי החורף והקפור? טיפים להישרדות היישר מתרבות האסקימוסים

אם אתם מתכוננים לנסוע לטיול באזורים מושלגים וקפואים כגון אלסקה, גרינלנד, רוסיה, נורווגיה, פינלנד, שוודיה או לפלנד כדאי ללמוד מעט על תרבות האסקימוסים שבעזרתה הצליחו ללמוד במהלך שנים רבות להתמודד עם תנאי הקור ולשרוד בכל מצב. 

חשוב לזכור את חוק ה 3 שיעזור לכם לשרוד בתנאים קיצוניים:
אדם יכול לשרוד במשך 3 דקות ללא חמצן
3 שעות חשופים למצב קיצוני של קור או חום
שלושה ימים ללא מים
ושלושה שבועות ללא אוכל

אני רוצה להכין אתכם לכך שההיסטוריה של האסקימוסים יכולה להיחשב לטאבו. כיוון שעבודתם של האסקימוסים כל כך קשה הם לא יכלו  לפרנס ולתמוך בזקנים שלא יכלו עוד לתרום לקהילה או לעצמם. לכן, על מנת שלא לתפוס את מקומם של הצעירים, לאכול את האוכל שלה ולהשתמש בביגוד שלהם נלקחו הזקנים לים, לסיים את חייהם בבידוד עד למותם. 

Eskimo woman in fur trimmed costume

האסקימוסים האמינו שהזקנים אינם מתים בייסורים אלא פשוט עוברים לעולם הבא. חלוקת העבודה במשפחה היתה כך שהנשים דאגו לכל מטלות הבית והגברים דאגו לצאת ולצוד. ילדים נחשבו אצל האסקימוסים לברכה והמבוגרים דאגו לספק להם את כל הצרכים עד לשלב שבו יכלו הילדים לדאוג לעצמם ולמשפחתם. 

Eskimo couple wearing fur parkas and mukluks standing in snow with buildings in background

יחד עם זאת חשוב לזכור שהאסקימוסים היו תלויים בסביבה שלהם ולעתים הגיעו למצבי רעב קיצוניים שגרמו לחלקם אף לבצע מעשי קניבליזם במיוחד כלפי הזקנים והתינוקות, בעיקר תינוקות ממין נקבה שהיו איום להתרבות נוספת. מדובר בעיקר על קבוצות האינואיט שחיו באלסקה.

כיום האסקימוסים מושפעים יותר מתרבות המערב וסגנון חייהם השתנה בהתאם. 

Eskimo Woman Ice Fishing

בדקתי מהן האסטרטגיות שבהן השתמשו האסקימוסים כדי לשרוד בתנאי הקפור והנה כמה מהן:

תנועה מתמדת
כיוון שלא יכלו לחזות את מזג האוויר ומתי תהיה סופה הם דאגו כל הזמן להיות בתנועה ולהזרים את הדם. כאשר אתם מגיעים למקומות קפואים אלה תדאגו כל הזמן להיות בתנועה. קיפצו שחקו עם החברים שלכם, אפילו עירכו היאבקות אחד עם השני. רק אל תניחו לעצמכם לשבת ללא מעש.

IMG_4406 - Version 2

ביגוד נוסף

חשוב ביותר תמיד ובכל מקום לקחת אתכם ביגוד נוסף. זאת למקרה שתירטבו מסיבה כלשהי. בטמפרטורות אלו אתם עלולים למות מהיפותרמיה ולכן במידה ונרטבתם יש לפשוט את הבגדים מייד ולנסות לייבש אותם כמה שיותר מהר. 

ערכת תפירה

הצטיידו בערכת תפירה. חשוב ביותר שתהיה אתכם ערכה כזו לכל מקרה. היא עשויה להציל את חייכם במידה ומשהו קורה לבגדים שלכם. כמו כן כדאי ללמוד לתפור ברמה בסיסית כדי לא להיקלע למצב בו אתם צריכים להשתמש בערכה ולא יודעים איך.

lapland

חימום 
את הבגדים וציוד רב נוסף הכינו האסקימוסים מעורות של בעלי חיים. חלקם אף נשמרו עם הפרווה של בעלי החיים. השומן של הלווייתנים שצדו, וכן של כלבי הים עזר להם להתחמם.
על מנת לחמם את הידיים הרטיבו האסקימוסים את ידיהם ותחבו אותם אל תוך הכפפות החמות שלהם. כך הלחות יצרה להם חום בכפות הידיים. 


The Birds

סבלנות ויכולת להמתין
מעלה זו יכולה לטענתם של האסקימוסים להיות ההבדל בין לשרוד מצבי קיצון לבין להתייאש ולמות. על מנת לצוד יש לעתים צורך בשעות רבות של המתנה עד למציאת הטרף הבא ובמידה ואין לכם את הסבלנות הנדרשת סביר שלא תצליחו לשרוד.

Canadian Eskimo dog and "Dancer" the polar bear

ציד ואוכל
האסקימוסים היו צדים בעזרת שיטות רבות. הם היו מסתירים את עצמם עם משטח לבן ומתקרבים כמה שיותר קרוב כדי לירות על כלבי הים. בנוסף הם דגו בתוך השלג וכמו כן הטמינו מלכודות וכיסו אותם בשלג כדי שבעלי החיים לא יבחינו בהן. משמעות המילה אסקימו היא "אוכלי בשר חי" האוכל המרכזי של האסקימוסים הוא בשרם החי של כלבי הים. מעבר לכך הם אוכלים לחם (בניק), גרגרים, בשר חיות שונות כגון לווייתנים. הם אוכלים כמויות גדולות של חלבון ושומן וכמעט שלא אוכלים פירות וירקות ובכל זאת, יש להם הרבה פחות מחלות לב וסרטן מאשר לאנשי תרבות המערב.


פרנסה
עם הזמן הבינו האסקימוסים שהאדם הלבן ישלם להם בעבור פרוות השועלים. הם החלו לעשות החלפות של ציוד בתמורה לפרוות השועלים. כך החלו להיחשף לתרבות המערב עוד ועוד. כיום ישנם אסקימוסים מעטים בלבד שעדיין חיים את חייהם על פי המסורת העתיקה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על הזמן שהקדשת להגיב לבלוג הטיולים של עמית אופיר

למציאת המלונות הזולים ביותר